la cucaracha - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu la cucaracha - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu

la cucaracha

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

30 Maart 2015 | Guatemala, Antigua

Hola Amigo's!

Kennen jullie dat liedje nog? "La cucaracha, la cucaracha lalala.." Dat liedje hebben wij afgelopen weken best een aantal keer gezongen want afgelopenweek stond in het teken van beestjes. Voornamelijk la cucaracha (de kakkerlak!
Het begon allemaal in Rio Dulce (Guatemala). We verbleven in een hostel aan het water, onder de brug en het was niet de meest fijne plek. s Avonds heeft Gert-Jan een spin moeten vermoorden en de volgende morgen vroeg hij doodleuk "is dit nu een kakkerlak? " Terwijl het beestje door onze kamer rende op zoek naar een verstopplek.
Waarschijnlijk rook de backpack van Gert-Jan aangenaam want de volgende dag waren er nog twee bij gekomen en zaten nu in zijn backpack!

Natuurlijk hebben we ook fijne dingen meegemaakt in Rio Dulce, we hebben een prachtige boottocht naar Livingston gemaakt en genoten van de prachtige natuur!
Na Rio Dolce zijn we met de locale bus naar Flores gereisd. De bus werd bomvol geladen en ook het midden pad stond helemaal vol. De eerste twee uur hing er een vrouw tegen mijn schouder omdat ze anders haar evenwichtzou verliezen. Gelukkig werd het daarna wat rustiger in de bus en verliep de reis verder goed.
Vanuit Flores hebben we een super tocht naar de maya tempels in Tikal gemaakt. Midden in de jungle stonden prachtige tempels en vanaf de grootste tempel hebben wij de zonondergang gekeken.
In Flores zat er trouwens één cucaracha in de badkamer ;-)

Na de maya tempels zijn we de natuur van Lanquin gaan ontdekken. Lanquin is een klein plaatsje in the middle of nowhere waar we verbleven in een leuk hostel aan de rivier. Tijdens het inchecken werden we al verwelkomt door een schorpioen en toen we onze 14 persoons dorm binnen stapten zaten er drie kakkerlakken op een zakje met etensresten. Gelukkig was Gert-Jan er weer om ze op te ruimen want ik krijg inmiddels echt de kriebels van die beestjes. (Geen idee hoe ik dat 3jaar geleden samen met Sanne heb gedaan). Vanaf toen hebben we elke avond de hele dorm binnenstebuiten gekeerd om alle la cucarachas te verwijderen hihi.

In Lanquin hebben we ons natuurlijk ook nog met andere dingen bezig gehouden. We zijn naar Semuc Champey geweest, een rivier onder de grond met daarboven waterpools. Hier zijn we gaan klimmen, glijden en zwemmen. We hebben een grotten tour gedaan, een wandeling en we zijn gaan tuben. Een actieve dag met veel adrenaline, Gert-Jan is zelfs van de brug he water in gesprongen!

Momenteel zitten we in Antigua een super gezellig stadje tussen verschillende vulkanen (en een la cucaracha-vrij hostel). In Antigua wordt heel groots Samana Santa gevierd. Dit is de week voor Pasen waarin progressies door de stad plaats vinden en alles vol geboekt is.
Gisteren was het zondag (Palm Pasen) en hebben wij zo een progressie mee mogen maken, het was heel indrukwekkend.
80 mannen droegen in plateau met een beeld van Jezus door de stad. Honderden anderen mannen liepen in het paars gekleed mee. Na de mannen kwamen de vrouwen, zij droegen op een iets kleiner plateau Maria door de stad. Deze progressie begon om 11uur en was pas rond 23.30uur afgelopen. Het was heel bijzonder om te zien en moeilijk om nu aan jullie te beschrijven.

Maar goed, zoals te lezen gaat het goed met ons. Het backpacken is echt begonnen en we maken bijzondere dingen mee.
Zo gaan we morgen de Pacaya vulkaan beklimmen en Antigua nog verder ontdekken.

Veel liefs
Martine & Hertje / Ketchup/ Gurd/ Gert-Jan :-p

• 31 Maart 2015 - 08:07

Marie Anne:

Kakkerlakken schijnen best lekker te smaken ;-) heb je gelijk een gezond tussendoortje, jullie komen er genoeg tegen :) fijn dat jullie zo genieten!! Lukt t met dr taal ook een beetje of kom je met Engels ook overal? Wacht weer op jullie volgende verhaal!! Liefs, Marie Anne

• 31 Maart 2015 - 08:23

Christel:

Jippie, avonturen, klinkt gaaf! Ik heb een heel levendig beeld bij jullie verhalen (inclusief kriebelbeesten) en kan je nu al vertellen dat Pacaya SUPER gaat worden! Neem de marshmallows maar mee ennn... misschien wat tijgerbalsem voor de dag erna? Geniet er van schatten x Christel

• 31 Maart 2015 - 09:58

Marga:

Brrr reizen is super maar al die kriebelbeestjes

• 31 Maart 2015 - 10:00

Marga:

Vervolg.
    Wat een leuke actieve reis doen jullie.
    Leuk om te lezen. Veel plezier verder, genieten maar wel voorzichtig hoor.
    XX Marga

• 31 Maart 2015 - 10:54

Lisan:

Hahah ik en m'n tips. Gelukkig hebben jullie al ALLES gedaan wat ik jullie had willen aanraden ;-)
    SUPER LEUK!!!!!!! Pacaya beklimmen is ook mega vet. neem een pannetje en eitje mee dan kan je er 1 bovenaan bakken ;-)
    OHja en gaan jullie nog naar chichicastenago? is ook zeker de moeite waard! kan je gelijk het meer van Atitlan bezoeken!

kan niet wachten op de foto's!! HEEL VEEL PLEZIER!!
    xxx

• 31 Maart 2015 - 12:50

Ellen:

Woww.. klinkt weer goed hoor! Wel een beetje jammer van al die kakkerlakken;).
    Geniet er nog van samen! Veel plezier nog.
    xx Ellen

• 31 Maart 2015 - 17:58

Sanne De Boer:

Hey! Leuk verslag, wat minder leuk dat er overal kakkerlakken zijn. Ik hoor Gert-Jan het al helemaal zeggen, haha. Goed beschreven! Wat betreft die processie, heel herkenbaar dat je dingen meemaakt die zo'n indruk maken dat je dat niet kunt overbrengen op mensen die er niet bij waren. Dit zijn wel de ervaringen die je het langste bij blijven en die het reizen zo bijzonder maken. Geniet er van! Kus

• 31 Maart 2015 - 19:25

Doortje:

Hoi!
    Super leuk om te lezen! Tja... Las cucarachas zitten er meer dan genoeg, maar gelukkig zorgen al die andere leuke dingen dat je ze ook zo weer vergeet!
    Ik vond Tikal destijds echt het mooiste waar ik geweest ben. Fantastisch!
    Ik heb twee en een halve maand in Antiqua gezeten, leuk stadje! Goed genieten daar en die processies zijn super indrukwekkend.
    Geniet er van!

• 31 Maart 2015 - 21:58

Ton:

Hoi,

Jammer dat er zoveel nare beestjes zijn; gelukkig zijn ze vrij klein :-)

geniet verder van deze mooie tocht.

Groet,
    Ton