Nog maar 13... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu Nog maar 13... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu

Nog maar 13...

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

01 Juni 2010 | Suriname, Paramaribo

Vandaag is mijn allerlaatste stageweek op de St. Gertrudisschool ingegaan! Wat is de tijd toch snel gegaan, vrijdag ga ik al afscheid nemen op mijn stageschool en volgende week heb ik nog één week om van Suriname en Paramaribo te genieten.. Wat een dubbel gevoel zeg!
Suriname is fantastisch en wonen in Paramaribo is geweldig maar in Nederland zitten zoveel lieve mensen op mijn terugkomst te wachten!!
Het begint inmiddels wel te kriebelen om iedereen weer te zien.. Maar eerst nog 13 dagen volop genieten van al het moois hier!!

Ik zal dan ook de draad weer oppakken bij het stuk waar ik de vorige keer gebleven ben. Ik heb natuurlijk niet stil gezeten en afgelopen weken weer voldoende meegemaakt...

Afgelopen weken heb ik mijn snuffelstages gelopen op het speciaal onderwijs en in een kindertehuis.
De Emmaschool is een school voor speciaal onderwijs en op deze school zitten kinderen met leer- en opvoed moeilijkheden.
Ik heb stage gelopen in klas A. Dit is te vergelijken met klas 1 (groep 3) maar de leerlingen zijn tussen de 6 en 10 jaar oud. In mijn klas zaten 5 leerlingen en alle kinderen werkten op hun eigen niveau. Helaas had deze school maar weinig materialen en komende de leerlingen veel visuele ondersteuning te kort.
Vrijdag ben ik met Julia mee geweest naar het kindertehuis waar zijn vrijwilligerswerk doet. Stichting het Lotjeshuis is een kindertehuis voor verwaarloosde en ondervoede kinderen in Paramaribo. We hebben een dagje mee mogen helpen en gezien hoe alles er in het Lotjeshuis aan toe gaat! Bijna had ik een lief bruin kindje mee naar de Schietbaanweg genomen maar ik kon me nog net op tijd inhouden..

In het pinksterweekend zijn Marjolein, Christel, Julia en ik met de mannen van de capoeira een weekend naar Blaka Watra geweest. De naam zegt het al: zwart water. De vorige keer heb ik water gezien in de kleur van cola, dit keer kon je het vergelijken met koffie! We hebben lekker gezwommen en een super gezellig weekend gehad!
Maandag dus nog kunnen genieten van een extra vrije dag ivm met pinksteren en ook dinsdag en woensdag vrij geweest omdat het de dag van de verkiezingen was! Alle politieke partijen trokken door de straten en vanaf ons balkon konden wij alles mooi in de gaten houden. Op mijn stageschool werd ook gestemd dus de kinderen waren twee dagen vrij. Er wordt namelijk ook een dag gereserveerd voor het opruimen van de spullen hier in Suriname!

Donderdag ben ik dus pas weer naar stage gegaan. Van mijn mentor hoorde ik dat de kinderen me erg gemist hadden. (Hoe moet dat als ik straks weg ben?) Ze hadden vorige week aan mijn mentor gevraagd waar ik was en bij het smakelijk eten wensen hadden ze mij ook gewoon genoemd terwijl ik er niet eens was.

Manon en Laurette vertrekken donderdag voor een week naar Curacao. Omdat we nog graag een laatste trip met zijn alle wilden doen zijn we afgelopen zaterdag naar Berg en dal geweest.
We hebben een kabelbanen tocht door het tropisch regenwoud gemaakt met als topper: een kabelbaan van 35 meter hoog over de suriname rivier, fantastisch! Daarna zijn we nog gaan canoë varen over de suriname rivier en hebben we ontzettend genoten van onze, waarschijnlijk laatste, trip!

Deze week zal ik werken aan de laatste loodjes voor stage. Denk aan: onderzoek afronden, eindbeoordeling, trakteren, afscheid nemen, de laatste lessen geven en de cheque met het opgehaalde geld overhandigen aan de directrice! We hebben haar al voorbereid en verteld dat we geld hebben ingezameld, het bedrag weet ze nog niet maar wij zijn super enthousiast en erg blij dat zoveel mensen ons hebben gesteund!! Hartstikke bedankt allemaal!
Het geld heeft al wel een einddoel, het zal besteedt worden aan de mediatheek op mijn stageschool.

Onze laatste week is ook al aardig vol gepland. Maandag 7 juni begint met de verjaardag van Christel, dinsdag uiteten met onze surinaamse friends, woensdag laatste keer stappen bij Millenium, donderdag laatste keer stappen bij Havana en vrijdag laatste keer stappen bij La Caff. Ondertussen ook nog genieten van de zon zodat we goed gebruind en brak van het stappen terug naar Hollandia terug kunnen keren

Misschien is dit wel mijn laatste reisverslag vanuit de Schietbaanweg..

Ik ga weer gauw verder met genieten want voordat ik het weet sta ik op zondag 13 juni weer op Schiphol!

Switi Brosi,
Martine

  • 01 Juni 2010 - 05:05

    Karen:

    Jee Martine

    Het gaat nu idd heel hard...wat een geweldige ervaring (en mooie foto's!!) van je verblijf in Suriname...Hier is het weer (nog steeds!!) niks...dus "bruin maar lekker voor"....want hier is het zo weer weg (haha)Succes met de afronding!

    Karen

  • 01 Juni 2010 - 05:46

    Annelot:

    Haha geweldig Martini!3 x ´voor de laatste x stappen´=P Wat n partyanimal ben je toch! Ik denk al met veel plezier aan 'de eerste x stappen met Martini er weer bij!=D' en tot die tijd moet jij maar ff een sponsje spelen en alles wat je kan in je absorberen(incl. de zon zodat wij er hier miss ook nog iets aan hebben haha) en nog ff nerden voor school!

    Dikke kus uit t op ht moment mistige Ulvenhout!

  • 01 Juni 2010 - 05:55

    Daniëla:

    Schat!

    Ik heb je regelmatig op MSN gesproken, maar die verhalen van je blijven toch fantastisch hoor!
    Ga jij nog maar lekker genieten daar je laatste daagjes, dan breng je nog wat mooie herinneringen meer...Misschien nog wel even keihard presteren onder tijdsdruk :P;)
    Hang nog maar even flink het party animal uit daar, straks kun je dat hier weer doen!
    Tot heeel snel weer (L)

    Dikke kus

  • 01 Juni 2010 - 15:13

    Jana:

    Hi martine,
    per toeval ben ik op jouw waarbenjenu gestuit! Heel erg leuk dat jullie geld hebben ingezameld voor de school,maar ik vroeg me af waarom jullie er ipv een cheque, geen materialen voor de kinderen mee hebben gekocht? op heel veel Surinaamse scholen komt het geld op die manier alsnog niet bij de leerlingen terecht en dat is wel zonde van jullie ingezameld geld. Wil hier niet mee zeggen dat jullie directrice zo is, maar was gewoon benieuwd naar het hoe en waarom.
    groetjes

  • 02 Juni 2010 - 15:04

    Martine:

    Wat een geweldige tijd moet jij daar toch gehad hebben zeg! Ik zou zeggen geniet heel erg van je laatste paar stage dagen en vooral ook van je laate dagen in Suriname :)!! Het weer wordt hier ook steeds mooier, toch nog iets positiefs om voor terug te komen ;)
    Succes nog en vooral geniet tiendubbel van de laatste surinaamse momenten!!!
    liefs mariken

  • 06 Juni 2010 - 20:54

    Marysia:

    Super!Dat jullie zoveel ged opgehaald hebben voor al die boeken en lesmatriaal. Nou meid geniet nog maar lekker deze paar dagen en ik heb genoten van je leuke verhalen en leuke foto's.niet te bruin worden hoor!:-) Tot ziens in Nederland.Dikke Kus

  • 06 Juni 2010 - 20:54

    Marysia:

    Super!Dat jullie zoveel ged opgehaald hebben voor al die boeken en lesmatriaal. Nou meid geniet nog maar lekker deze paar dagen en ik heb genoten van je leuke verhalen en leuke foto's.niet te bruin worden hoor!:-) Tot ziens in Nederland.Dikke Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

4 maanden in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2010

Beslissingen nemen....

01 Juni 2010

Nog maar 13...

09 Mei 2010

Zondag 9 mei

27 April 2010

Inzamelingsactie Suriname

15 April 2010

The jungle lady's
Martine

Actief sinds 21 Nov. 2009
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 33273

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 30 Mei 2015

Midden-Amerika

10 Maart 2012 - 15 Augustus 2012

Australie, Nieuw-Zeeland, Thailand en Indonesie

07 Februari 2010 - 13 Juni 2010

4 maanden in Paramaribo

Landen bezocht: