The jungle lady's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu The jungle lady's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu

The jungle lady's

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

15 April 2010 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen vrijdag t/m maandag ben ik weer op een fantastische trip geweest!
We zijn voor 4 dagen naar de Raleighvallen gegaan.
Dit is een trip waarbij je gaat wandelen door het tropisch regenwoud, langs watervallen, stroomversnellingen en de Voltzberg gaat beklimmen.

Vrijdag zijn we vertrokken per bus. Na een rit van 5 uur, zijn we overgestapt op korjaal. Waar we ook nog 2 uur mee hebben gevaren. Na een prachtige rit over de Suriname rivier kwamen we op Raleighvallen aan.
We hebben onze hangmatten opgehangen en ’s avonds genoten van een optreden van de Raleighboy’s.

De volgende morgen zijn we door de jungle gaan wandelen richting de Voltzberg. Onze gids had ons van te voren al gewaarschuwd voor allerlei dieren die we tegen konden komen: vogelspinnen, slangen, wilde zwijnen, jaguars en natuurlijk ook prachtige vlinders.
Ook werd ons verteld dat we lange mouwen aan moesten doen omdat je er veel last kon krijgen van teken en vlooien die onder je huid kruipen en daar eitjes gaan leggen.
Onze gids liet een aantal littekens zien van ‘wormpjes’ die al onder zijn huid hadden gezeten.
Opeens begon er bij ons een belletje te rinkelen, Laurette had namelijk al een paar weken een soort van wratje/ontstoken blaar op haar teen.
Toen ze haar teen aan onze gids liet zien, zag hij al snel dat Laurette ook een gezellig wormpje in haar teen had zitten.
Dit wormpje moest voor onze tocht dus nog ‘even’ verwijderd worden met een naaldje.
Later bleek dat het wormpje zich al lekker had vast geworteld in de teen van Laurette. Gelukkig is het verwijderd en konden we op pas.
We waren erg benieuwd wat we nog meer zouden treffen vandaag!

Na ongeveer 5 minuten lopen maakt onze gids een sprongetje: een gifslang probeert hem te bijten. Onze stoere gids loopt met een groot mes op zak en besluit de gifslang te doden.
We waren helemaal onder de indruk.
‘Straks moeten we nog in bomen gaan klimmen als we een jaguar en wilde zwijnen tegen komen!!’

Uiteindelijk zijn we alleen nog agressieve mieren en prachtige vlinders tegen gekomen.
Daarna zijn we dan aan de klim begonnen van de Voltzberg.
De Voltzberg is een granieten kale berg van 420 m. Deze berg beklim je na een tocht van ongeveer 2,5 uur. Het is een steile berg die je ongeveer in 30-45 minuten kan beklimmen.
Je hebt echt een fantastisch uitzicht als je op de top staat! We hebben het tropsich regenwoud van boven kunnen bekijken en genoten van de geweldige tocht die we gemaakt hebben.
Toen zijn we weer aan onze terugreis begonnen.

Bij onze slaapplaats aangekomen hebben we natuurlijk inspectie gedaan op teken, vlooien en andere beestjes. Marjolein had 2 vlooien, onze gids had 2 vlooien en 1 teek. Ik kon helaas niks aan de verzameling toevoegen!
’s Avonds komen er kissie kissie aapjes in de bomen bij ons verblijf. De aapjes hebben we bananen gevoerd, dat was ook echt super leuk!
Ze pakken het stukje banaan heel voorzichtig met van die kleine handjes aan. Het was echt heel erg leuk om te doen!

De andere dag zijn we naar de moedervallen gelopen. Dat is de grootste stroomversnelling in het gebied. We hebben ongeveer 60 minuten gewandeld en verder een rustige dag gehad.

De laatste dag stond in het teken van inpakken. We zijn ’s middags met onze bagage naar het ‘vliegveldje’ gelopen en hebben gewacht op het vliegtuigje dat ons zou komen halen.
Als eerst kwam er een super klein vliegtuigje aan gevlogen, natuurlijk werd ons wijs gemaakt dat we in dat ‘kleine ding’ met z’n alle terug moesten vliegen.
Dit bleek later een vliegtuigje te zijn waarin het nieuwe voedselpakket zat voor de volgende groep toeristen die na ons kwam.
Uiteindelijk kwam ons vliegtuigje aan!! Met precies 10 personen en bagage mochten we mee, na dat we ons en de bagage eerst moesten wegen.
De vlucht was geweldig, het tropsich regenwoud en de suriname rivier vanuit de lucht. Het is net brocolli! Moeilijk om deze vlucht op papier te beschrijven, het was echt echt echt super!!!

Gisteren hebben we weer een etentje georganiseerd. Dit keer bij ons thuis.
De moeder en vriendin van moeder van Laurette zijn komen eten, Remco is gekomen en we hebben de mensen bij wie wij de vorige keer zijn gaan eten uitgenodigd.
We hebben hollandse pot gemaakt: groentesoep, hutspot met gehaktbal en een stuk appeltaart als dessert. Het was een gezellige avond!

Maandag is de vakantie weer voorbij. Dan ga ik weer naar mijn stageklas!
Morgen ga ik dus nog even aan mijn onderzoek werken en genieten van de laatste dagen vakantie.
Zaterdag gaan we met alle huisgenootjes naar UB 40, om het laatste weekend van de vakantie te vieren.

Verder wil ik: Ans, Daniela, Swim, Miek & Moon bedanken voor de leuke kaartjes!!
Erg leuk om helemaal in Suriname post te ontvangen!
Ton en Marga wil ik bedanken voor de extra foto ruimte voor op mijn site, ik ga mijn best doen om foto’s te plaatsen al weet ik nog niet zo goed hoe ik de foto-grootte kan verkleinen.

Verder natuurlijk ook de rest weer bedankt dat jullie me nog steeds volgen en reageren!

Veel liefs,
Martine

• 15 April 2010 - 05:58

Karen:

Wat kun je het allemaal mooi beschrijven.....! Alleen het "loslopend"klein wild (wormpjes teken enz. vind ik wat minder ...voor de rest is en blijft dit een super ervaring geniet ervan want je bent zo weer terug....!!! Maar deze gebeurtenissen zul je altijd onthouden! Veel plezier nog! Karen

• 15 April 2010 - 07:21

Sanne B:

Hoi Marintini!

Wat gaaf toch allemaal weer!
    Jaloers jaloers hihi.
    Zit de vakantie er alweer bijna op joh!
    Die van ons moet nog beginnen(A)
    Over 2,5 week! Heerlijk:D

Maarre je moet je maar goed controleren op al die enge beestjes:)

En ga maar snel foto's op je site zetten! Want ik heb geen hyves meer he.. Dus ik kan ze dan mooi hier zien:P

Dikke kus!

• 15 April 2010 - 09:34

Marga:

Hey Martine,
    Wat een supergave vakantie heb jij gehad zeg. Wat een ervaring om zo door het regenwoud te banjeren, en dan al die enge beesten die je tegen kunt komen brrrrr.
    Het is ontzettend leuk om deze verhalen te lezen. Blijf schrijven. Liefs Marga

• 15 April 2010 - 19:48

Ton:

Zo dat is nog eens wat anders dan je in Nederland in het bos tegenkomt !!

vwb die foto's verkleinen zijn er vrij veel programma's op het internet.
    Je kunt bv op www.irfanview.com een prima gratis programma downloaden om plaatjes te bekijken en te resizen.
    Zorg wel, dat een copie aanpast en het origineel intact laat.

Blijf schrijven en foto's maken (ook van 'leuke' beestjes)

• 16 April 2010 - 16:32

Margit:

IEHHHH wormpjes! Nou ben blij dat ze jou overgeslagen hebben ;) Hihi, ga je straks nog ff mailen! kus

• 16 April 2010 - 19:02

Daniëla:

Hoii Schat,

Wat moet dat een super vakantie zijn geweest zeg!
    Ik heb je verhaal weer met veel plezier gelezen!
    Stuur maar eens wat van die Surinaamse zon naar Nederland toe. Echt warm worden wil het hier nog niet :(
    Meis, geniet nog lekker daar voor je het weet is het voorbij.
    We missen je wel hoor hier in Nederland...
    We spreken elkaar snel :D

Dikke Kus
    Daan

• 17 April 2010 - 14:58

Dorothe:

Hoi Martine,
    Ik heb je ook gevonden!!!Leuk hoor om te lezen dat je het zo naar je zin heb.Ik blijf je volgen nog veel plezier.
    Groetjes uit Breda

• 19 April 2010 - 06:04

Mechie Maas:

Hoi Martine,

Je hebt weer een geweldige ervaring gehad, daar in de jungle. En wij maar werken en verbouwen! Maar.... geniet ervan, avonturen om nooit te vergeten!
    Liefs,

Mechie