In het buitenland naar het binnenland.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu In het buitenland naar het binnenland.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu

In het buitenland naar het binnenland..

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

28 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Veel vrienden hadden me van te voren al gewaarschuwd, wordt niet verliefd! Sorry allemaal, ik moet jullie teleurstellen, ik ben het toch geworden.
Na 7 weken heeft het tropisch regenwoud, de prachtige natuur, de gezellige mensen, het heerlijke weer en de super ervaringen voor kriebels in mijn buik gezorgd.
Even voor de duidelijkheid: het gaat hier dus niet om een Surinaamse jongen. De Surinaamse jongens houden namelijk naast hun vriendin ook nog van enkele ‘buitenvrouwen’.
Ik ben dus verliefd geworden op Suriname!!

Afgelopen week heb ik een week in het binnenland van Suriname gewoond en les gegeven. Ik heb met Manon en Laurette in een hutje gelogeerd op Jaw Jaw.
Zondagochtend werden we om 7 uur op het CPI (Christelijk Pedagogisch Instituut) verwacht waar we met 80 stagiaires naar het binnenland zijn vertrokken.
We zouden om 8 uur vertrekken met de bussen maar uiteindelijk werd dit half 10 (echt surinaamse tijd dus)!
Na een busrit van ruim 5 uur zijn we met bootjes verder gevaren.
Aan het eind van de middag kwamen we aan en stonden de kinderen van het dorp al op ons te wachten. We werden warm ontvangen.

Jaw Jaw ligt aan de Surinaamse rivier en elke ochtend vertrokken wij met bootjes naar de stagescholen in de buurt.
Maandag t/m Woensdag heb ik stage gelopen op Kajapati. Ik liep met twee surinaamse meiden stage in klas 1 (groep 3).
Het was een gezellige klas met 19 leerlingen. Mijn klas was ook gelijk de kerk dus ons klaslokaal bevatte naast een schoolbord ook een altaar en rijen met bankjes.
Donderdag en vrijdag heb ik stage gelopen op New Aurora. Ook in klas 1 maar dit keer was het een klas met 35 leerlingen. Het lokaal stond helemaal vol met tafels en stoelen.
Ook in deze klas stond ik met twee surinaamse meiden. De leerkracht was heel de week ziek thuis geweest i.v.m. een te hoge bloeddruk. De meiden vertelden me dat dit kwam door de kinderen?!

De mensen in het binnenland leven nog erg primitief. We hebben op Jaw Jaw van 18:30uur tot 23:00 uur stroom. ’s Morgens vroeg moet je dus met je zaklampje op pad.
De mensen wonen in hutjes en wassen alles in de rivier: ze baden zichzelf, doen de afwas, doen de was en de bootjes zijn het vervoermiddel.
Wij hebben ons aangepast aan deze leefgewoontes en ons elke middag in de rivier gewassen.

Ik heb gemerkt dat op de scholen de nederlandse taal het grootste obstakel is. In het binnenland spreken ze Saramakaans. Dit is dus weer een andere taal dan het Sranantongo (surinaams). De leerlingen krijgen in het nederlands les en verstaan je wel maar geven vaak antwoord in hun eigen taal. Ze kunnen zich moeilijk uiten in het nederlands omdat dit alleen op school gesproken wordt. De surinaamse stagiaires hadden als voordeel dat zij nog Sranantongo spraken en enkele Saramaans maar dit werd gebruikt als noodoplossing.
Het was namelijk wel de bedoeling dat we in het nederlands les zouden geven.
Ik heb op beide scholen les gegeven en dit ging eigenlijk best wel goed. Als je rustig en duidelijk praat begrijpen de kinderen je goed.

rijdag hebben we afscheid genomen op de school op New Aurora. Heel de school heeft voor ons gezongen en het was prachtig! Het was een moment om kippenvel van te krijgen.
De leerkachten en kinderen waren ons zo dankbaar, dat je je dan pas realiseerd hoe hard wij nodig zijn in het binnenland. De leerkrachten hebben niet zo’n goede opleiding gevolgd als in de stad en veel kinderen kunnen na de basisschool niet verder studeren.
Je moet mensen kennen in de stad en genoeg geld hebben wil je uit het binnenland kunnen vertrekken om verder te gaan studeren in Paramaribo.

Inmiddels is deze ervaring-rijke week al weer voorbij en ben ik ‘thuis’ op de schietbaanweg.
In de bus kwamen wij er achter dat we alle drie geen huissleutel bij ons hadden. De andere huisgenoten zouden naar een verjaardag gaan dus uit voorzorg hadden wij de dames al een smsje gestuurd.
Thuis aangekomen bleek het hele huis verlaten te zijn. Er stond nog 1 raam open: dit was onze laatste redding!
Na Laurette in mijn te hebben gehesen en flink wat meiden gegil kwam de buurman met een ladder aanlopen. Uiteindelijk is Laurette op de ladder geklommen naar het raam en heeft zij de deur open kunnen maken. Een beetje geluk hadden we wel want de rest van het huis bleek op trip te zijn en morgenavond pas thuis te komen!!
(Dit komt vast omdat we deze week elke ochtend liedjes voor God hebben gezongen)

Maandag staat er weer een gewone stageweek in de stad op me te wachten.
Dinsdag en woensdag ga ik trainingen volgen met de leerkrachten van mijn stageschool. Deze trainingen zullen gaan over groepswerk, waar mijn stageschool op het moment veel mee bezig is. Daarna start hier de paasvakantie van 1 t/m 18 april.
Deze vakantie gaan we er weer een paar dagen op uit.
We gaan 2 dagen naar Matapica waar we dolfijnen gaan spotten, schildpadden gaan zien en plantages bezoeken.
Ook gaan we naar Raleighvallen waar we de Volzberg gaan beklimmen.
Omdat we na de paasvakantie al over de helft zijn van onze tijd in Suriname hebben we ook een aantal dagen gepland om aan ons onderzoek te gaan werken.
We zijn hier tenslotten niet op vakantie! ;)

Verder wil ik jullie weer bedanken voor alle leuke berichtjes!
Post is natuurlijk ook altijd welkom:

Martine Maas
Schietbaanweg 27
Paramaribo
Suriname

Een brasa van Martine


  • 28 Maart 2010 - 08:40

    Karen:

    Tjonge jonge...wat een prachtige avonturen....en wat ga jij een "gewoon"stagejaar tegemoet als je bij de Sterredonk je LIO gaat doen....maar wel met heel wat (leer) ervaringen rijker! Spannend hoor!

    Succces met de kindjes (en de juffen...)

    Karen

  • 28 Maart 2010 - 09:10

    Ellen:

    Hee Martine,

    Wat een geweldige ervaring zeg, zo'n weekje in het binnenland!
    Leuk om te lezen..

    Heel veel succes met je stage 'in de stad'!

    Liefs, Ellen

  • 28 Maart 2010 - 09:48

    Mariken:

    Heee!
    Wat klinkt het toch allemaal super.. moet echt geweldig zijn! Gaaf hor! Succes van de week weer..
    liefs mariken

  • 28 Maart 2010 - 10:41

    Elly:

    Dan toch maar zoeken naar een Surinamse Brave Hendrik.
    Wij komen je wel opzoeken hoor als je daar blijft hangen.
    :)

  • 28 Maart 2010 - 10:58

    Daniëla:

    Hee Schat,

    Wat een prachtige ervaring zeg...Geweldig dat je dat hebt mee mogen maken :D
    Denk dat je dat nooit zult vergeten...
    Hier is inmiddels de lente begonnen, klokje weer vooruit, dus is het tijdsverschil nu 5 uur met Suriname...
    Veel succes weer van de week met je stageweekje en geniet van je 'vakantie' straks :D
    Gelukkig ben je verliefd op Surinamen en niet op een kerel :P Als je straks maar wel weer terugkomt!:D

    Dikke Kus...

  • 28 Maart 2010 - 16:33

    Susanne:

    Hee Martine!
    Ik las iets over verliefd zijn dus dacht snel je verhaaltje lezen! ;) Ik zag je al thuis komen met een Surinaamse man Haha Maar super dat het zo goed bevalt! Klinkt ook echt als een mooie ervaring zeker als je merkt dat wat jullie doen daar echt nodig is.. Nou geniet ervan we zullen er eentje op je drinken donderdag! ;)
    Kus, Susanne

  • 29 Maart 2010 - 08:46

    Mar:

    Schitterend verhaal weer! Wel lekker slim van die huisgenootjes dat ze raam open laten staan, dan kan iedereen inclusief gemene boeven erdoor! Maar wel relaxt voor jullie in dit geval haha. Check je inbox, heb ff update gemaild haha! X!

  • 30 Maart 2010 - 17:23

    Rian:

    Hoi Martine, wat is in godsnaam een buitenvrouw? Of bedoel naast hun vriendin ook nog een vrouw daar buiten. Enfin het klinkt allemaal erg leuk wat je mee maakt daar heel ver weg. Ik ben ook verliefd , maar dan op mijn nieuwe gasfornuis een echte Engelse STOVES met wel liefst drie ovens. Vandaag de eerste pizza erin gebakken en dan natuurlijk straks met pasen lekkere echte broodjes bakken.
    Het is hier trouwens ook lekker weer de afgelopen weken. Ik werk veel in de tuin ( moestuin) en dat is heerlijk. verder moet ik morgen al om 7.00 uur op mijn werk zijn voor een ontbijt en een bijeenkomst .
    Nou dat is het wel zo'n beetje.
    geniet ze daar en succes met de verliefdheid

  • 31 Maart 2010 - 20:03

    Mama Van Christel:

    Ha Martine, Wat een geweldige ervaring zo'n
    binnenlandse stage. Jullie nemens straks geen rugzak maar een plunjezak vol nieuwe levenservaringen mee.
    Heel veel succes met je stage en heel veel plezier tijdens jullie komende trips. Neem maar wraak op die dochter van ons, omdat ze jullie hebben buitengesloten. Groetjes van en aan iedereen, Jeannette

  • 05 April 2010 - 13:35

    Marga:

    Hoi Martine, wat een heerlijke tijd heb jij daar zeg. Allemaaal leuke dingen doen( vakantie vieren:-) en tussendoor ook nog even stage lopen. Heel vervelend allemaal.
    leuk om je verhalen te lezen hoor. Lekker genieten verder. Liefs Marga

  • 05 April 2010 - 14:52

    Ton:

    Martine,

    Mooie verhalen !
    Ik mis nog wat foto's om je verhalen te ondersteunen.

    Ik heb je wat fotoruimte vergroot, dus ruimte voor dolfijnen, schildpadden en mogelijke wat 'engere' beestjes (slangen ??)

  • 08 April 2010 - 23:10

    Evelien:

    He nichtje!

    Was even vergeten dat je ook een weblog hebt dus heb alles net gelezen! Super leuk! Veel plezier komende tijd en geniet ervan!

    Liefs Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

4 maanden in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2010

Beslissingen nemen....

01 Juni 2010

Nog maar 13...

09 Mei 2010

Zondag 9 mei

27 April 2010

Inzamelingsactie Suriname

15 April 2010

The jungle lady's
Martine

Actief sinds 21 Nov. 2009
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 33272

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 30 Mei 2015

Midden-Amerika

10 Maart 2012 - 15 Augustus 2012

Australie, Nieuw-Zeeland, Thailand en Indonesie

07 Februari 2010 - 13 Juni 2010

4 maanden in Paramaribo

Landen bezocht: