Weer een stageweek voor bij... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu Weer een stageweek voor bij... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu

Weer een stageweek voor bij...

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

12 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Ik vind dat het eens tijd wordt voor een up-date over mijn stage. Dit is tenslotte het belangrijkste doel waar ik voor naar Suriname ben gereisd.

Inmiddels loop ik al 4 weken stage op de ST. Gertrudeschool. De eerste week heb ik in verschillende klassen geobserveerd. Ik heb verschillende leerkrachten les zien geven en een beeld gekregen van het onderwijs op mijn stageschool.

Ik heb toen na die observatieweek besloten om in een kleuterklas stage te gaan lopen omdat ik daar de afgelopen jaren het minste ervaring in heb opgedaan. Ik loop nu stage in een kleuterklas met allemaal 4-5 jarige leerlingen. Er staat één vaste leerkracht voor de groep.
De leerlingen zitten verdeeld over 3 groepjes in de klas:
1. Groepje Appel
2. Groepje Manja (mango)
3. Groepje Bakover (banaan)
Dit is ook de opstelling waarin er heel de dag wordt gewerkt.

Het is de taak van de leerkracht om er voor te zorgen dat de leerlingen alles uit de methode: Spelen werken leren (practisch speelwerkplan voor 4 jarige) aan het eind van het schooljaar kennen. De leerlingen gaan altijd over naar de volgende kleuterklas (5-6 jarige). Omdat ouders weten dat hun kinderen toch wel overgaan, houden ze hun kinderen regelmatig thuis. Hierdoor missen de leerlingen een aantal dagen onderwijs op school en moet de leerkracht de leerlingen hun gemiste lessen in laten halen, wat vaak onmogelijk is. Het komt namelijk dagelijks voor dat er wel een aantal leerlingen niet aanwezig zijn.

Mijn taken tijdens een stageweek:
* Op het moment geef ik minimaal 1 les per dag. Daarnaast help ik de groepsleerkracht met materialen opruimen en loop ik bij het spelen/werken rond om de leerlingen te helpen.
Ik probeer een beetje uit te zoeken wat de leerlingen aan het eind van het schooljaar moeten kennen omdat er in de methode niet duidelijk staat beschreven wat er verwacht wordt. Zo maak ik activiteiten met: kleuren, vormen en interactief voorlezen.
De leerlingen vinden het erg moeilijk om antwoord te moeten geven op open vragen. Ze zijn het niet gewend om meer te mogen zeggen dan: ‘ja juffrouw of nee juffrouw’. Dit probeer ik op het moment erg te stimuleren.
* Ook ben ik druk bezig met observeren voor mijn onderzoek. Het is namelijk de bedoeling dat wij het onderwijs op onze stageschool gaan vernieuwen.
Ik vind dat er op mijn stageschool al hard wordt gewerkt aan het vernieuwen van het onderwijs. Zo’n 1,5 maand geleden zijn ze op mijn stageschool gestart met een nieuwe klassenopstelling in groepjes. De leerlingen zaten eerst in rijen in de klas maar zitten nu in een groepje van ongeveer 5-6 personen.

Met mijn mentor heb ik meestal oppervlakkige gesprekken. Ze is soms benieuwd naar dingen die we in Nederland op een bepaalde manier aanpakken maar verder hebben geen uitbundig contact. Als ik dingen wil weten moet ik dit altijd aan haar vragen, zij zal niet uit zichzelf beginnen te vertellen over informatie die misschien voor mij ook relevant zou kunnen zijn.
Gisteren had ik de leerlingen aan het werk gezet tijdens de A.N.K. activiteit (arbeid naar keuze) toen mijn mentor opeens begon te vertellen hoeveel leerlingen er in welke hoeken mochten spelen. (Poppenhoek, bouwhoek, leeshoek en huishoek). Daarna zei ze: ‘dan weet jij dat, mocht ik er een keer niet zijn’. Je raadt het natuurlijk al: mijn mentor was er vandaag niet.


Het komt wel eens vaker voor dat ze wat later is. Dan komt ze na de vlaggenparade de klas in. Maar nu was ze er vandaag na de vlaggenparade ook nog niet.
Ik heb toen voor het grootste gedeelte van de dag de klas alleen gehad. De leerkracht van de kleuterklas naast mijn klas kwam wel regelmatig kijken en helpen maar dat zorgde alleen maar voor meer verwarring vond ik. Misschien had ik liever alleen mijn klas gehad zodat ik echt mijn eingen dingen kon doen. Wie weet de volgende keer...

Daarnaast heb ik nog nieuws...
Er lopen op mijn stageschool ook stagiaires stage die op de pabo hier in Suriname zitten. Zij gaan van 21 maart t/m 28 maart naar het binnenland. Zij zullen dan elke dag een andere school gaan bekijken en lessen gaan geven op verschillende scholen in het binnenland.
Manon, Laurette en ik zaten dit als een mooie kans en hebben aan de stagiaires gevraagd of wij misschien ook mee zouden mogen. We hebben geïnformeerd op de pabo hier in Suriname en op stage gevraagd of wij hier ook de mogelijkheid voor zouden krijgen. Dit was geen enkel probleem, vandaag heeft de directrice van onze stageschool naar de directeur van de pabo (CPI) gebeld om te vragen of wij ook mee zouden mogen.
Voor een vergoeding van €50 mogen wij nu van 21 maart t/m 28 maart met de surinaamse stagiaires het binnenland in!!
Morgen gaan we naar een informatie bijeenkomst en zullen we meer te horen krijgen over hoe die week er uit zal gaan zien.

Ik houd jullie op de hoogte!

Veel liefs
Martine




  • 12 Maart 2010 - 06:29

    Karen:

    Hoi Martine

    Ik sprak van de week een invalster die tijdens haar 4e jaar ook naar Suriname was geweest....(via pabo Tilburg) zij had best een vervelende periode daar gehad (juf voor school vermoord onder de ogen van de ll'n) Het verhaal van die mentor die niet meer komt zat ook in haar verhaal.....(moest ze ineens 2 klassen 60 lln doen omdat de eigen juffen dagje vrij namen....)Kortom de zon schijnt niet altijd (op school in Suriname...) Succes en sterkte met je clubje!!! Ben niet meer op de Sdonk / Dorst geweest!

    gr Karen

  • 12 Maart 2010 - 10:16

    Sanne, Daan En Anouk:

    Hej meis!

    Wat leuk allemaal! Wel lekker dat je mentor er opeens vandoor was haha.

    De volgende keer stuur je je mentor zelf maar weg:P

    En wat gaaf dat je mee mag naar het binnenland! En kost geen drol:P

    We missen je heeeeel erg! Wij zijn nu lekker saai bezig met leerlijnen en tussendoelen van rekenen... Geweldig! ghehe

    Geniet ervan en tot mails/skyps/krabbels etc!!!

    Dikke kus

  • 12 Maart 2010 - 11:20

    Elly:

    Hola Martine,

    wij back in town.
    Super dat laatste nieuwsje. Een week binnenland in!!! Goed initiatief.
    Voor deze juf natuurlijk erg leuk om iets meer te lezen over jouw stage activiteiten.

    Ik mail je nog.

  • 13 Maart 2010 - 11:13

    Anita:

    Hee ex-huisgenootje,

    Goed verhaal zeg! Leuk om mee te lezen vanaf de andere kant van de oceaan. Ben heel benieuwd hoe je de scholen in het binnenland vind. Ik vond ze vaak beter dan in de stad..
    Veel plezier!

  • 14 Maart 2010 - 16:39

    Melanie P:

    Hey Martine!

    Wat een interessant verhaal! Hopelijk mag je straks een heel dag lesgeven, zonder mentor! Het is ideaal en echt een beproeving! Keb afgelopen vrijdag namelijk dat meegemaakt;) En morgen weer!
    Blijf lekker je ding doen en blijf nieuwsgierig! En laat zien dat jij in ieder geval wel veel wilt weten over alles om je heen!

    Geniet ervan en vooral volgende week in het binnenland!

    Veel liefs van de overkant!

    Groetjes,

    Melanie Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

4 maanden in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2010

Beslissingen nemen....

01 Juni 2010

Nog maar 13...

09 Mei 2010

Zondag 9 mei

27 April 2010

Inzamelingsactie Suriname

15 April 2010

The jungle lady's
Martine

Actief sinds 21 Nov. 2009
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 33273

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 30 Mei 2015

Midden-Amerika

10 Maart 2012 - 15 Augustus 2012

Australie, Nieuw-Zeeland, Thailand en Indonesie

07 Februari 2010 - 13 Juni 2010

4 maanden in Paramaribo

Landen bezocht: