Van stappen tot vlaggenparade - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu Van stappen tot vlaggenparade - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu

Van stappen tot vlaggenparade

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

16 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Een fijne carnaval gehad? Verder ook alles goed met jullie?
Met mij gaat het goed, ik zal verder gaan met mijn verhaal waar ik ongeveer gebleven was.

Donderdagavond zijn we met alle meiden uit het huis gaan stappen bij Havanna. Het was erg gezellig, we hebben eerst een wijntje op ons balkon gedronken en zijn toen richting het café gegaan.
Op donderdagavond draaien ze van 23:00 uur tot 01:00 uur salsa muziek en kan iedereen zijn geleerde pasjes toepassen! Na 01:00 uur is het ‘normale’ dansmuziek en zijn we gaan swingen op de dansvloer.
Vrijdag zijn Laurette, Manon en ik nog een keer langs onze stage gegaan. We hebben duidelijk afspraken gemaakt en besloten om een schooluniform te laten maken. De directrice koopt stof voor ons en wij moeten dan nog naar een winkeltje om de kleding op maat te laten maken. We hebben er voor gekozen omdat niet alle kleding geschikt is om voor de klas te staan er we op deze manier misschien ook meer respect van de leerlingen zullen krijgen.
’s Avonds hadden we onze 2e salsales. Het was nog leuker dan de vorige keer, we mochten namelijk dit keer ook met de jongens oefenen en dat was een groot succes. Ik mocht met jongens dansen die al wat gevorderd waren en zij gaven tips hoe je beter of mooier kon dansen.
Wij gaan ’s avonds altijd met de taxi weg, dus ook naar onze salsa lessen. Het gaat hier namelijk om 18:55 uur schemeren en om 19:00 is het donker.
Omdat we al een aantal ‘lokale’ vrienden hebben gemaakt (Berto, Cliff, Cleon en Jan) konden we een gratis lift terug naar huis krijgen. Berto heeft namelijk een grote jeep waar ze ook excursies naar de binnenlanden mee doen. Even om een beeld te krijgen: 1 donkere gezellig jongen en 5 blanke dames in 1 jeep, op een flink volume de salsa muziek aan lekker mee swingen en zingen in de auto. Omdat de meeste Surinamers hier met de muziek (heel erg hard) aan rijden in de auo was dit erg normaal. Berto zetten de muziek voor de neus van de politie nog een tikkeltje harder. Toen ‘tuintje in mijn hart’ kwam begon zelfs de jeep mee te dansen! We hadden nog nooit zo’n gezellig terugrit naar huis gehad!
Zaterdagochtend zijn we op tijd vertrokken, we zouden namelijk een dagje langs gaan naar White Beach. Om 09:45 uur werden we opgehaald. White Beach is een aangelegd strand aan de Suriname rivier. We hebben er een rustige middag gehad.
Zondag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we naar de markt geweest. Het was markt in de straat om de hoek, daar heb ik met Marjolein en Christel verse groentes gekocht.
Aan het eind van de middag zijn we ons gaan voorbereiden op onze stage die vandaag (maandag) is begonnen. We hebben een Persoonlijk Ontwikkelingsplan gemaakt en alles even op een rijtje gezet wat er de komende maanden van ons wordt verwacht.

Vanmorgen was het dan zover, onze eerste stagedag begon...
Gisteravond zijn we allemaal op tijd naar bed gegaan omdat de meeste van ons er toch om 6:30 uur wel uit gingen. Ik slaap (nog steeds) met Christel op een kamer en ik had beloofd mijn wekker te zetten.
Om 6:30 uur ging ook mijn wekker, maar het was nog super donker! Halfslapend vertelde ik Christel dat het 6:30 uur was en wat we uit bed moesten. Christel: ‘Meen je dat nou?’ ‘Nu al?’ Gelukkig keek Christel ook op haar mobiel en bleek het 02:30 uur te zijn!
Ik had mijn wekker op mijn mobiel met nederlandse tijd gezet.. oeps! We hebben dus nog een paar uurtjes langer kunnen slapen.

Vanmorgen om 7:45 uur de deur uit gegaan. Mijn stageschool staat 2 huizen verder van ons huis vandaan dus wij waren er binnen 1 minuut.
We hebben kennis gemaakt met het team en besproken dat we de eerste week voornamelijk willen observeren in verschillende klassen. Mijn keuze ligt bij het jonge kind dus ik ga kijken bij de kleuters, klas 1 (groep3) en klas 2(groep4). Vanmorgen ben ik samen met Laurette gaan kijken in een kleuterklas.
De kleuterklas beschikt over voldoende materialen en er staat nog een redelijk jonge leerkracht voor de klas.
We hadden natuurlijk al gesproken met andere stagiaires, dus we waren al een beetje voorbereid op wat we konden verwachten.
De ochtend begon met een vlaggenparade, waarbij de surinaamse vlag wordt gehesen en het volkslied wordt gezongen. Aan het eind bidden de leerkrachten en leerlingen en dan gaan ze naar de klas.
De kleuterklas bestaat uit 21 leerlingen. In de andere klassen zitten er 30 á 35 kinderen.
De kleuters zitten in groepjes bij elkaar en de juffrouw zit aan haar bureau. Ze is begonnen met een verhaaltje voor te lezen (de klas bleef in deze opstelling zitten) en ze zei: ‘ik ga een verhaaltje voorlezen en jullie moeten goed luisteren want daarna moeten jullie het na vertellen’. Interactief voorlezen kennen ze hier dus blijkbaar niet.
De leerlingen moeten heel de dag recht zitten, voeten naast elkaar en de monden dicht houden. Als ze dit niet doen dan gilt de leerkracht door de klas.
Ik heb het idee dat al dat gillen weinig effect heeft.
Morgen is het carnaval op onze stageschool, iedereen mag verkleed komen en de leerlingen kunnen op een treintje, trampoline springen, laten sminken en ijsjes kopen.
Woensdag ga ik in een andere klas kijken, ik ben erg benieuwd hoe het daar zal zijn.

Verder had ik vannavond Remco aan de telefoon. Hij heeft me uitgenodigd om woensdagavond te komen eten met de meiden. Dus hij gaat koken voor 5 dames en wij zullen hem gezelschap houden.

Helaas lukt het me niet zo goed op de foto's op te loaden! Ik zal het natuurlijk blijven proberen!

Tot mails, sms, skype en msn!
Liefs Martine



  • 16 Februari 2010 - 00:16

    Je Roommate:

    Lieve Martine,
    Wij gaan eens laten zien hoe wij als juffen zijn en laten ze een poepie ruiken!!
    Ik hoop dat je zometeen net zo lief snurkt als gisterennacht!
    Hihihi leuk verslag, tot zometeen boven
    x

  • 16 Februari 2010 - 00:25

    Melanie P:

    Hey Martine!

    Veel succes met observeren deze week! Leuk dat je uniforms laat maken! Ik ga ze hier toch kopen! Ondanks ik 5 gele t-shirts gekocht heb haha...ach ja!
    Meid, doe je best en komt vast goed! Laat ze zien hoe wij het Nederland doen;)

    Groetjes aan de meiden in het huis!

    Veel liefs,
    Xxx

  • 16 Februari 2010 - 09:59

    Monica:

    Hahahah echt geweldig van die wekker, dat had ik nog niet gehoord via skype! ;)
    Have fun met carnavallen vandaag!
    Dan maakt dan tenminste 1 van ons!
    Groetjes en liefs!
    Xx

  • 16 Februari 2010 - 11:54

    Margit:

    Martine!! Heerlijk zeg die fotootjes op je hyves, lekker zonnig ;)! Ben benieuwd naar je schooluniform! Carnaval was leuk, maar heullll koud hahaha, dus geniet maar lekker van het zonnetje daar! We skypennn! X Mar

  • 16 Februari 2010 - 12:08

    Daniëla:

    Hoii Schat!!

    Hahaha:D Ik moest hard lachen om je wekkeractie:P Typisch iets voor jou hihi...Wel hilarisch wat je allemaal mee maakt!
    Ben benieuwd naar je verhalen over stage en hoe het geweest is...
    Veel succes meid!

    Dikke Kus

  • 16 Februari 2010 - 16:29

    Elly:

    Hoi Martine,
    leuk verhaal weer Martine! Super dat jullie uniform laten maken. Daarna meteen in NL invoeren :)

  • 16 Februari 2010 - 20:35

    Anouk:

    Heey Schattie
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat.
    Wel spannend hoor stage.. zo te horen kan je ze daar wel wat leren, leerlingen en leekrachten ;)
    Wij hebben thuis geen webcam meer, hij was blijkbaar kapot dus ik ga er snel een kopen zodat we kunnen skypen :D
    En een beetje rustig aan met al die mannen he ;) We hadden afgesproken dat je niet mee ging doen aan grenzeloos verliefd haha..
    Succes op stage!!
    Liefs Love you Anouk

  • 17 Februari 2010 - 13:02

    Sanne B:

    Haha ik sluit me helemaal bij Anouk aan!
    Niet teveel mannen ghehe.

    Maar wat een leuke verhalen zeg! En op salsales, supergaaf! Dat is iets anders dan hier vijf dagen de polonaise doen haha.

    En dat ze daar ook carnval vieren, supergrappig!

    Succes op stage! Enne ben benieuwd hoe jullie eruit zien in uniform haha!

    Nou meid geniet ervan en groeten aan de andere meiden! Ik ga de sneeuw vrijdag opzoeken!

    Xxxx

  • 17 Februari 2010 - 15:35

    Fenna Ansems:

    Hee Martine,
    Superleuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Ben benieuwd hoe stage verder is gegaan! Doe meteen de groetjes aan de rest want mijn internet is heeeeeel erg traag :P heel veel plezier en geniet van alles
    Veel liefs uit Ghana

  • 20 Februari 2010 - 21:20

    Linda:

    lieve marlin,
    kei leuk om via deze manier je avontuur te volgen...
    intens jaloers op het lekkere weer daar zeg!
    ik hou alvast ons weekendje scheveningen in de gaten hoor.. ;)
    heb je net nog gemaild.. ik spreek je snel meis!
    dikke kus voor mijn lieve vriendinnetje..

  • 21 Februari 2010 - 18:57

    Giny:

    Hallo Martine,
    Klinkt leuk daar! Beetje naar het strand en salsadansen, dat gaat alvast goed. Nu hopen dat het lesgeven daar net zo leuk is. Ik heb me aangemeld voor je site, dus we gaan je volgen. Een hele goede tijd gewenst, groeten, Kees en Giny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

4 maanden in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2010

Beslissingen nemen....

01 Juni 2010

Nog maar 13...

09 Mei 2010

Zondag 9 mei

27 April 2010

Inzamelingsactie Suriname

15 April 2010

The jungle lady's
Martine

Actief sinds 21 Nov. 2009
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 33271

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 30 Mei 2015

Midden-Amerika

10 Maart 2012 - 15 Augustus 2012

Australie, Nieuw-Zeeland, Thailand en Indonesie

07 Februari 2010 - 13 Juni 2010

4 maanden in Paramaribo

Landen bezocht: