Fowaka? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu Fowaka? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Gert-Jan - WaarBenJij.nu

Fowaka?

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

21 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Alles goed met mijn Bakra’s?
Hier gaat het a bon!

Ik heb vandaag weer een mooi moment gevonden om een berichtje aan jullie te schrijven: het is vandaag bewolkt en het regent om het uur pijpenstelen, het lijkt wel alsof de regentijd begonnen is. :S
Gistermiddag hebben we nog in de zon gelegen aan het zwembad en nu kan je haast niet naar buiten.
Een goed moment om stage voor te bereiden, belangrijke dingen op papier te zetten en een bericht(je) aan jullie te sturen.

Afgelopen week heb ik dus mijn eerste stagweek gehad. Het was maandag wel even schrikken nadat ik met Laurette in een kleuterklas had gekeken.
Dinsdag hebben we carnaval gevierd op school. Iedereen was verkleed en het was een gezellige dag maar ook een ongeorganiseerd rommeltje. De leerkachten hadden dit organisatorisch duidelijk niet goed voorbereid.
Woensdag was het dus weer een gewone schooldag en zijn Laurette en ik in klas 1 (groep3) gaan kijken. De leerkracht vertelde dat ze sinds deze week de klassen in groepsopstelling hebben gezet. Normaal gesproken zitten de leerlingen in rijen in de klas.
Het is voor de leerkachten nog erg wennen omdat de leerlingen nu (volgens hun) veel contact met elkaar zoeken en gaan vervelen.
Toch was ik erg onder de indruk van de groepsleerkracht uit klas 1. Ze gaf aan elk groepje instructie en liep rond om de verschillende groepjes te begeleiden. Ook ging ze op een respectvolle manier met de leerlingen om, er werd niet geschreeuwd en ze was concequent.
Om het nog wat positiever te maken zal ik ook vertellen over een andere kleuterklas die we donderdag gezien hebben. We zijn donderdag namelijk gaan kijken in klas 2 (groep4) en een andere kleuterklas. Helaas, was klas 2 weer hetzelfde als de klas van maandag. Veel gegil en ook regelmatig een corrigerende tik.
De kleuterklas daar in tegen was echt heel positief! De leerkracht begon met een klapspelletje om de aandacht van de leerlingen te krijgen. Daarna werden er liedjes gezongen waarbij de leerlingen door de klas mochten dansen. Al die tijd zat de leerkracht tussen de leerlingen of liep ze rond door de klas. Later vertelde ze dat ze zelf pas sinds 3 jaar is afgestudeerd. De theorie die ze geleerd heeft past ze dus zeker ook toe! Dit was voor ons natuurlijk super om te zien! Ik wil graag in een kleuterklas stage gaan lopen omdat ik daar nog de minste ervaring heb, misschien is het wel mogelijk dat zij mij een beetje gaan begeleiden in een andere klas. Ik denk namelijk niet dat ik in haar klas stage ga lopen (al lijkt me dat natuurlijk fantastisch) maar het zal me niet voldoende uitdaging bieden. Het is leerzamer om een klas te kiezen waar je nog veel kan stimuleren en aanpassen, welke klas dit gaat worden weet ik nog niet.

Donderdagavond zijn we bij Remco (voor de mensen die Remco niet kennen: hij is de broer van Roy) gaan eten. Hij woont ongeveer 15 minuten rijden bij ons vandaan.
Met 5 meiden in totaal zijn we bij hem op visite gegaan. Hij heeft voor ons gekookt en we hebben gezellig bij kunnen kletsen. Het was leuk om een bekende te zien!

Vrijdagavond hadden we weer salsa les. We hebben hard geoefend want as donderdag hebben we onze test!! We moeten dan laten zien dat we door kunnen naar de volgende cursus, ik vraag dus aan jullie of jullie allemaal willen duimen as donderdag!

Gisteravond hebben we mee gedaan aan een kroegentocht door Paramaribo. We zijn langs de 10 minst bekende kroegen gegaan en geëndigd in de discotheek: Zsa Zsa Zsu.
Het was een gezellige avond. We zaten met 20 mensen in een busje, lekker knus en kregen onderweg een aantal drankjes. Het koelt hier ’s avonds niet af dus het was erg benauwd in het busje, als iedereen een drankje had gingen we pas rijden waardoor je gerust 20 minuten kon zitten puffen achterin.
Gelukkig kwam de organisatie er naar een aantal keer achter dat er misschien wel een makkelijkere manier was om iedereen van een drankje te voorzien en verliep dit uiteindelijk een stuk sneller.

En toen was het zondag, vandaag, het regent inmiddels weer..
Vandaag ben ik (al) 2 weken weg. Het bevalt me nog goed, de tijd vliegt voorbij, soms lijkt het alsof ik hier al veel langer zit.

Om mijn bericht af te sluiten eindig ik met een aantal indrukken over Paramaribo:

Paramaribo is:
* Bakra = Nederlander
* Douche met koud water
* Ontbijten op het balkon
* Kikkers en salamanders in de douche, muggen en motten op de slaapkamers, honden en een schildpad in de tuin.
* 1 SRD = ongeveer € 0.25
* Links rijden/fietsen
* Verkeerslichten die aftellen totdat het groen wordt
* Mannen die fluiten, sissen, roepen en toeteren naar je
* Toeteren om verschillende redenen: pas op ik kom er aan, hallo een bekende, een bakra, je mag voorgaan etc.
* Veel afval op straat, mensen verbranden dit in hun achtertuin wat voor speciale geuren zorgt.
* Villa Kakelbond huizen (Pipi Langkous)
* Salsa dansen
* Tropisch warm en mooi weer (bijna altijd)
* Stage van 07:45 uur tot 12:45 uur
* Binnenkort: een schooluniform

Een dikke kus vanaf de Schietbaanweg!











  • 21 Februari 2010 - 20:37

    Elly:

    Gezellig geschreven Martine!!!
    Mooie ervaringen!!

  • 21 Februari 2010 - 20:41

    Karen:

    Hoi Martine

    wat leuk om je (vervolg) verhaal te lezen....! ook wel lekker : feesten /dansen en een beetje stage...hier is het nog steeds steen koud! Ik was gisteren nog in Egypte (ook sissende mannen...enz) en 37c maar nu alles koud en morgen groep5!

    Succes verder en ik blijf je volgen!
    Karen

  • 23 Februari 2010 - 16:00

    Susanne:

    Hee Martine!
    Leuk om te lezen hoe het daar een beetje er aan toe gaat! Zal wel wennen zijn ja die hele cultuur daar... ben benieuwd welke klas je uiteindelijk terecht komt! Nou enjoy want het gaat inderdaad veelste snel voorbij en heel veel succes met je salsa lessen ;)

    Kus

  • 23 Februari 2010 - 20:30

    Daniëla:

    Hee Schat!

    Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven. Wat een indrukken doe je op zeg :D
    Zal wel heel anders zijn maar daar hebben we het ook al over gehad. Ben benieuwd hoe deze week je zal vergaan op stage.
    Wij zijn maandag aan onze stage begonnen. Moet zeggen na de tweede dag dat ik er erg veel zin in heb. Heel spontaan team :D
    Meid ik ben weer ontzettend benieuwd naar alles en fijn dat je zo geniet van al het moois.
    Salsa ze lekker verder, succes met je 'toets' ;)
    We spreken elkaar snel weer!

    Dikke kus..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

4 maanden in Paramaribo

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2010

Beslissingen nemen....

01 Juni 2010

Nog maar 13...

09 Mei 2010

Zondag 9 mei

27 April 2010

Inzamelingsactie Suriname

15 April 2010

The jungle lady's
Martine

Actief sinds 21 Nov. 2009
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 33273

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 30 Mei 2015

Midden-Amerika

10 Maart 2012 - 15 Augustus 2012

Australie, Nieuw-Zeeland, Thailand en Indonesie

07 Februari 2010 - 13 Juni 2010

4 maanden in Paramaribo

Landen bezocht: